Švédsko: Mestská výprava na vlastnú päsť

od micah.grohman

Vycestovať uprostred horúceho leta na sever Európy malo byť záchranou pred pekelnými horúčavami. Namiesto toho sme si slnko zobrali so sebou a priniesli sme do inak chladného Švédska tropické tridsaťstupňové horúčavy. A tak sme si z tejto škandinávskej krajiny okrem množstva zážitkov priniesli aj bronzové opálenie.

Naše švédske dobrodružstvo, ako sme náš výlet na vlastnú päsť hneď na začiatku nazvali, sa začalo v Kodani. Kodaň je len približne hodinu cesty vlakom od našej prvej cieľovej destinácie – mesta Malmö, ktoré je tretím najväčším mestom Švédska. Už samotná cesta z kodaňského letiska Kastrup bola zaujímavým zážitkom. Hlavné mesto Dánska a švédske Malmö sú totiž spojené 16-kilometrovým Öresundským mostom. Vlakom sme sa zo stanice dostali cez podmorský tunel na tento impozantný most, ktorý patrí k najdlhším nadmorským mostom na svete.

Atmosféra vidieka
Po hodine strávenej vo vlaku vystupujeme na stanici v Malmö. Tam nás čaká naša kamarátka, vďaka ktorej máme o strechu nad hlavou v tomto meste postarané. Autobusom sme sa odviezli do časti Stenkällan, kde vládla všade zeleň, úhľadne pôsobiace domčeky a okrem škriekania čajok úplne ticho, až mal človek pocit, že je niekde na vidieku. Hneď po príchode sme si pozreli dom, v ktorom sme mali byť ubytovaní. Všade bol nábytok ako z katalógu známej švédskej nábytkárskej firmy – to nám do očí padlo ako prvé. V dome sme sa trochu zorientovali, a tak bol čas zorientovať sa aj v meste.

Budovy, uličky, parky
Autobusom sme sa odviezli do centra Malmö – Gamla Staden. Prešli sme sa na najstaršie námestie Stora Torget, ktorému dominuje socha kráľa Karla Gustava X. Námestie je lemované budovami v typickom škandinávskom štýle, spomedzi ktorých je najkrajšia budova radnice. Odtiaľ sa presúvame ku Kostolu svätého Petra. Zvonka neomietnutá tehlová stavba v sebe ukrýva jeden z najstarších oltárov v severnej Európe. Po niekoľkých minútach strávených v absolútnom tichu v obklopení stien Kostola svätého Petra sa vraciame späť do reality – tajomne pôsobiace uličky striedajú vodné kanály a my sa presúvame k azda najznámejšej budove v Malmö – modernému mrakodrapu vysokému 190 metrov nazvanému Tourning Torso. Keďže má stavba obytný charakter a nachádzajú sa v nej aj administratívne priestory, verejnosti nie je prístupná, a tak ju možno obdivovať len zvonka. Prvý deň v Malmö sa pomaly končí, vraciame sa naspäť do Stenkällan.

Osviežujúce Baltské more
Druhý deň sme začali prechádzkou po ďalších zákutiach Malmö. Začali sme návštevou Malmöhus Slott. Ide o najstarší zachovaný renesančný zámok v Škandinávii, v súčasnosti sídlo mestského múzea. Po dlhej prechádzke prichádzame na piesočnatú pláž plnú opaľujúcich sa Švédov, ktorí si pekné letné počasie vychutnávajú plnými dúškami. Baltského mora a jeho teploty sa trošku obávame, ale pri pohľade na to, s akou radosťou skáču deti z neďalekého móla do vody, obavy opadnú. Nechceme však celý deň len preležať, preto sa po dvoch hodinách vraciame späť do mesta. Po pešej túre mestom a pobyte na slnku sme celkom vyhladli, a tak sme sa vybrali na námestie Lilla Torg. Keďže sme chceli vyskúšať nejakú špecialitu, rozhodli sme sa pre podnik, ktorý mal v ponuke burgery z losieho mäsa. Okrem toho, že to boli tie najdrahšie hamburgre, aké sme kedy jedli (jeden stál vyše 20 eur), boli výborné, no losie mäso by sme od hovädzieho asi nerozoznali. Posilnení a oddýchnutí nasadáme na autobus a vraciame sa „domov“. Na druhý deň nás čaká cesta vlakom do Štokholmu.

Multikulturalizmus
Po nástupe na vlak sme mali pred sebou viac ako tri hodiny cesty do hlavného mesta Švédska, kde sme mali bývať u jedného couchsurfera z Litvy. (CouchSurfing je svetoznáma sociálna sieť, ktorej užívatelia si navzájom bezplatne ponúkajú svoje gauče s cieľom predstavenia svojej kultúry a nocľahu na potulkách svetom, pozn. autora). Podľa inštrukcií nášho hostiteľa sme sa ľahko dostali do štvrte, v ktorej býval. Keď sme zaklopali na dvere, privítal nás dvojmetrový Vasilij s úsmevom na tvári. Ponúkol nás čiernym čajom a potom nám navrhol, že nás prevedie po meste. Štokholm je plný zelene a parkov, v ktorých sa stretávajú priatelia a susedia, aby si len tak posedeli na deke. Podobne ako v Malmö, aj tu pôsobia ľudia priateľsky a príjemne, niektorí vďaka oblečeniu aj tak trochu „uletene“. Ani sme sa nenazdali a prišiel večer a ako to už vo svete couchsurfingu chodí, pripravili sme nášmu hostiteľovi večeru, po ktorej nastal vytúžený oddych a plánovanie nasledujúceho dňa.

Architektúra na obdiv
Druhý deň v Štokholme sme začali návštevou múzea Vasa. To vo svojich útrobách ukrývalo niečo, čo nám všetkým vyrazilo dych – takmer úplne zachovanú vojnovú loď zo 17. storočia, ktorá sa potopila krátko po tom, čo opustila prístav. Nasledovala návšteva ďalšieho múzea, tentokrát to však bolo čosi z celkom iného súdka – navštívili sme Múzeum alkoholu, ktoré sa venuje trpkosladkému vzťahu Švédov k alkoholu. Dozvedáme sa tu, že mnoho Švédov prepadlo alkoholu a všetko to vyvrcholilo zavedením tzv. Systembolaget. Ten funguje vo Švédsku až dodnes. Potom sme sa poprechádzali po jednom z nespočetných parkov, ktoré sa v metropole Švédska nachádzajú, a pomaly sme sa so zapadajúcim slnkom vracali k nášmu hostiteľovi. Hneď ráno sme sa po presunuli do Gamla Stan, teda štokholmského starého mesta. To je tvorené spleťou úzkych uličiek lemovaných farebnými domami nachádzajúcimi sa priamo nad obchodmi so suvenírmi. Chvíľku sledujeme šikovné ruky pouličného „umelca“ a potom mierime k štokholmskej radnici, ktorá ponúka aj možnosť výstupu na vežu. Po prehliadke radnice sme boli už dosť unavení, a tak sme si len užívali pohodovú prechádzku po metropole. Slnko pomaly klesá, a tak je najvyšší čas vrátiť sa k Vasilijmu a zbaliť si veci. Hneď na druhý deň ráno nás totiž čakala trojhodinová cesta vlakom do Göteborgu.

Smer Göteborg
Po príchode do Göteborgu si z hlavnej stanice berieme mapku a presúvame sa do prístavu Lilla Bommen, v ktorom sa nachádza rovnomenná kancelárska budova. Červeno-bielu budovu vysokú 86 metrov, ktorú domáci nazývajú aj „Rúž“ či „Lego dom“, nemožno prehliadnuť. Z prístavu sme sa vybrali do centra mesta. Prichádzame na Kungsportsavenyn, hlavnú triedu, ktorá je často prirovnávaná k parížskemu Champs Elysées. Na mapke sme si vyhliadli niekoľko miest, ktoré chceme navštíviť. Ako prvú si vyberáme najstaršiu časť mesta s názvom Haga. Pešia zóna je lemovaná zachovanými kamenno-drevenými domčekmi, v ktorých sa nachádzajú kaviarničky a obchody. V tejto časti mesta sa nachádza opevnenie Skansen Kronan, ktoré nám po krátkom výstupe do kopca poskytlo krásny výhľad na takmer celé mesto. A keďže sa už zvečerieva, je načase ísť k nášmu göteborgskému hostiteľovi Andymu.

Ostrovčeky a ostrovy
Tento deň sme odštartovali na mieste, z ktorého premávajú kompy. Nastúpili sme na tú našu a počas plavby sme sa kochali výhľadom na more a okolité menšie i väčšie ostrovčeky. Navštívili sme ostrov Asperö, kde sme sa túlali vyše dvoch hodín a obdivovali sme prírodu – skalné útesy, vresoviská, tichý lesík s poletujúcimi vážkami a more. Kompou sme sa potom vrátili na miesto, na ktoré nás zaviezol Andy. Posledný deň v Göteborgu nám rýchlo ubehol a postupne sa nás zmocňovala nostalgia z blížiaceho sa konca našej „výpravy“.

Cestou späť
Na druhý deň ráno sme sa vrátili do Malmö a keďže bolo celkom pekné počasie, deň sme strávili v jednom z parkov, v ktorom sme si dali tú najlepšiu zmrzlinu na svete. No a čo by to bol za výlet do Švédska, keby sme nenavštívili aspoň jeden metalový klub? Hoci bolo na prvý pohľad každému jasné, že na to miesto nepatríme, nikto si nás nevšímal. Vypili sme teda to, čo sme si objednali, chvíľku sme si posedeli a vrátili sme sa do Stenkällan. Ráno nás totiž čakal let z Kodane a koniec nášho výletu.

Švédsko sme opúšťali s pocitom, že sa tam ešte určite musíme vrátiť. Videli sme síce veľa, no záver nášho výletu nás presvedčil o tom, že švédska príroda stojí aj za ďalšiu a dôkladnejšiu návštevu.